петак, 8. јануар 2016.

Владета Јеротић: У шта људи верују

Владета Јеротић: У шта људи верују
Аутор: Владета Јеротић   уторак, 05.01.2016. у 22:00

У свакодневном општењу међу људима, доста често чујемо како кажу (кажемо): Верујем да је тако, или: Не верујем да је то истина, или: Не знам шта је истина.
Нису ли такви чести искази људи сведочење о постојању архитипа вере присутне у сваком човеку, без обзира како се одређени човек о тој вери изјашњавао?
Знали смо одавно да је човек биће осећања и мишљења, К. Г. Јунг још додаје овим двема општим психичким функцијама, две друге, такође важне: интуицију и чувствовање (најближе функцији опажања, перцепцији). Када човек каже да је у некога или нешто верује, он је на жељеном путу да, колико је то могуће, обједини (створи јединство) између све четири поменуте психичке функције. Овакво јединство у веровању не постиже се ни брзо ни лако, јер се могу испречити обмане и сумње у мишљењу. Да би самом себи отклонио релативну несигурност у веровању, човек некада каже: ја знам да је тако, желећи да своју, увек несигурну веру поткрепи уверењем да он и зна оно у шта верује.

Као што је Димитрије Мерешковски у једном свом роману о Леонарду да Винчиу поставио изазовно питање: Да ли је наше велико знање кћи велике љубави, или је обратно: велика љубав кћи великог знања, тако је могуће разматрати познату мисао Анселма Кентерберијског: Верујем, да бих знао, односно (сада ми питамо, а не Анселм): Да ли је знање, збиља вера, или: знам, да бих веровао? Како стећи и осећање и мишљење или, тачније речено, како их у току целог живота стицати? Није ли нам оставио Исус Христос тајанствене речи: Будите мудри као змије и безазлени као голубови, које патријарх српски Павле тумачи овако: „Будите мудри као змије и безазлени као голубови, значи, развијајте своје умне способности све више, под условом да паралелно развијате у себи доброту. Но, ум је хладан а доброта топла, али слепа. Стога су нам потребни и ум и доброта да једно другом држи равнотежу, да ум не пређе у злоћу, а доброта да не пређе у глупост“.

На питање како стицати довољно, и изоштрено мишљење и топла осећања, одговор би могао бити – процесом индивидуације и/или обожења. Неопходне препреке на томе дугом и трновитом путу, као што су: догматски фанатизам, дуготрајни скептицизам и перфекционистички критицизам, од помоћи су човеку на томе путу, ако буде умео да ове препреке (као изазов) претвори у повољну шансу за даље, све хармоничније приближавање вере к знању, и обратно. Можда ће такав човек моћи једнога дана у поодмаклим годинама живота да аутентично сведочи: Верујем јер знам, али и обратно: Знам јер верујем.

Шта хоћемо да кажемо када понављамо: Не верујем? Са једне стране, потврђујемо природну и потребну сумњу да оно што нам се каже, оно што читамо и чујемо не верујемо, са друге стране потврђујемо да до аутентичног јединства вере и знања још у нама није дошло. Мада већина људи подлежу сугестији и аутосугестији, посебно ментално слабије развијени људи радо примају од других људи (нарочито оних у које имају поверење) све што им ови кажу за „готово и истинито“. Као да онај део природне вере присутне у сваком човеку, радије жели да остане „слеп“, приближавајући се тако „глупости“ (према патријарху Павлу).

Друга крајност у процесу вера-невера, јесте упорно трајање неверовања, најчешће из разлога страха да опет једном човек не буде – преварен. И појединци и народи бивају кроз историју варани од других појединаца и народа. Неко (опет појединац, ређе народ) нешто научи (или не научи), а понавља дуго: Не верујем. Не правећи разлику, коју није лако уочити између онога у шта не треба веровати и онога у шта ваља веровати (али и знати!), такви људи (и народи) никада не стигну ни до „мудрости змије“, још мање до „безазлености голуба“.
Намерно нисмо до сада расправљали у кога или у шта треба веровати, али не веровати, јер смо о томе писали у ранијим нашим делима. Ипак да се подсетимо да као што су тачне претпоставке виђених антрополога света који говоре о homo religiosusu као једном од најстаријих архитипова у сваком човеку – вера у „онострано“, вера у Творца, суштински никад схватљивог, али енергетски код свих присутног, истинска је човекова вера до које треба на прави начин (и доживљајем и знањем – сазнањем) да човек стигне. Ето опет плодни напор дуговечне индивидуације и/или обожења!

Шта ћемо најзад, такође са честом човековом речи: Не знам? Доста је школованих и високошколованих људи у свету (међу њима је и научника и философа) који сматрају да на већину светских загонетки и оправданих питања: Ко смо, одакле смо и куда идемо – нема крајњег одговора, нити га може бити. Уместо да поверују у нешто или у некога кога (или шта) нити виде нити познају, а при томе не желе да потпуно одрекну управо то што нити виде нити познају, опредељују се за: Не знам. Одакле је и како је Живот настао, како је и зашто људски мозак накупио милијарде неурона и њихових синапси, да ли неког сличног човеку и животу, или сасвим другачијег живота, има у милијардама галаксија, да ли човек има душу и дух (где су они у њему?) који не доживљавају тело у тренутку смрти, као и доста других сличних и значајних питања  - човек, као научник, философ, уметник, али и обичан човек, одговара: Не знам. Да ли је задовољан и релативно миран (целог живота!), такав агностик (присталица агностицизма, за кога је свет несазнатљив, непознат) – није вероватно, али је могуће. „Путеви Господњи су тајанствени и непредвидљиви“. Верујући човек може једном да сасвим престане да верује, а не верујући да почне да верује. Зашто онда не би могао и агностик да крене у једном или другом правцу? Уместо речи, често збиља паметних људи: не знам, више ми (лично) одговара реч: Тајна. Зашто човек не би био тајна која му је задата – ако је човек „дат и задат“, са питањем од кога задат – да од тог истог човека буде ова тајна (некада целог живота) одгонетана! 

     

    (Фото Жељко Јовановић)




уторак, 15. децембар 2015.

NEMA PAKETIĆA - nema se šta dodati!

Takozvane "mere štednje" naše "nove društvene realnosti" (sa dva različita lica: onim televizijsko-zašećerenim i onim realno-sumornim) se prostiru do najsitnijeg ćoška i najdalje tačke koju možete zamisliti. Pa i dalje od toga.
Tako ćemo, izgleda, lakše preživeti ekonomska iskušenja ako klinci ne budu dobili u firmama NOVOGODIŠNJE PAKETIĆE.
Setila se naša vlast da na ovaj originalan i delotvoran način ukine i poslednji trag neke iole jače (ne samo novčane i birokratske) veze između radnika i preduzeća, između dece i porodice zaposlenih i sve apstraktnijih i emotivno udaljenijih kompanija u kojima rade njihovi hranitelji.
Nema više onog prednovogodišnjeg rituala koji je decenijama postojao i u najtežim i najsiromašnijim danima svih prethodnih režima.
Ukinuti su, dakle, dekretom vrha vlasti paketići za decu u svim državnim preduzećima i time je definitivno završena jedna epoha našeg trajanja u istoriji.
Nestalo je i onog poslednjeg ostatka od ostatka valjda jedine dobre strane ovdašnjeg sekularnog, te ideološkog socijalističkog sistema, koji je makar formalno i birokratski, simbolično i minimalno, ali, ipak nekako vodio računa o porodicama i deci zaposlenih radnika.

Mali/veliki trenutak istine o nama i stvarnom stanju u kome se nalazimo.
Kao još jedan konkretan prilog brutalnosti novog "sistema vrednosti" ("ko se snašao - snašao se", "ćuti i trpi", "steži kaiš dok ne ugineš", "ko ti je kriv što si verovao u svoju državu, trpeo i žrtvovao se za nju", "za ideale ginu budale"... i sve tome slično).
p.s. ipak, u sopstvenoj organizaciji, mi koji se borimo i ne posustajemo, nećemo uskratiti dečiju veliku radost i delićemo paketiće. Dečija radost je najveća!

уторак, 2. јун 2015.

CIPELE BROJ 47


Kaže meni majka jednog učenika, da mu dam peticu, treba mu za uspeh i upis na fakultet.
(Djak ima trojku).
Kažem ja gospodji:  - Koji broj cipela nosi vaše dete?
Ona začudjena, gleda me (mogu misliti šta misli o meni J)
-Pa  40 – 41!
A što mu ne kupite broj 47?
Još čudniji pogled, onako nakrivljene glave sa rukama na bokovima.  
Au, ova će me odalami (mislim se ja onako narodski).
Uporan ja, odgovorite!?
Pa kao, neće mu odgovarati, na šta će da liči, ma šta vi mene uopšte pitate?

Pa gospodjo draga, tako vam je i sa ocenama.



субота, 18. април 2015.

Биоскоп Вождовац - "Уживајте у снази и лепоти ваше младости"


Биоскоп „Вождовац" у Београду једини је у којем је балкон имао више редова од партера - 13 редова балкона.
Магична цифра за прве „сударе" била је 13. Уколико девојка са којом прођете ритуал посластичарнице преко пута и уђете у биоскопску салу, снабдевени грицкалицама „код чика Лазе, свеже и тазе", дакле уколико та девојка пристане да одете у 13. ред - то је сигнал да осим случајних додира коленима можете да рачунате и на руку око рамена и на, као остварење свих снова, пољубац.
Зато је улазак и пењање степеницама ка магичном реду био „најдужи" део изласка. Држите је за руку, покушавате да је не стежете превише, да не примети колико у вама има немира и неизвесности и да ли ће кораци трајати докле има степеница, јер то значи да сте стигли до врха планираног за освајање или ће (о, само то не!) негде после шестог, седмог повући вашу руку на „погрешну" страну. Само да стигнемо до магичне тринаестице...
После тога, више ништа није било битно. Кога брига за филм! Кога брига ко је ту у редовима испод нас! Ми смо на врху чаробног брега! Све мисли усредсређене су на то - када и како и у ком тренутку да пребаците руку преко рамена, када да спустите другу руку и где, и да ли и када и како да се онако, као случајно, нагнете ка њој у ишчекивању првог и толико жељеног пољупца. Од тих, правовремено или не повучених потеза само су милиметри чинили разлику од потпуног тријумфа до потпуне катастрофе...
У случају тријумфа, повратак „путем филма" био је раван проласку древних војсковођа са великих битака кроз грандиозне славолуке. У случају катастрофе, сваки корак био је од седам миља, сваки тежи од претходног, сваки оптерећенији све већом навалом питања без одговора. И непроспаваном ноћи после...
Биоскоп „Вождовац" не ради од 1989. године.[1]


[1] Priče Srdjana Djurića



недеља, 22. март 2015.

М л а д ен ц и


Данас (22.03.15.) се прослављају Младенци - Св. Четрдесет мученика Севастијских, јер су страдалници били младићи, (Римски војници у Севастији који тврдо вероваху у Господа  и нису се одрекли вере ни пред судом). Овај дан је  повезан са прастарим обичајем даривања младих брачних парова, оних који су се венчали од претходних Младенаца до овог дана. Дан је посвећен њима и због венаца којима су мученици овенчани (венчани) љубављу Христовом. Јер и на венчањима у цркви, на главе младих супружника (младенаца), се стављају венци, који имају троструку символику:
венци царски - сваки је човек цар у свом малом царству у својој кући,
венци мученички - у браку треба подносити жртве,
венци бесмртне славе у Царству Христовом.

Овим се указује на то да супружници треба да буду један другом верни, као што су севастијски младенци били верни Христу и да ту верност и љубав никакво искушење не може и не сме да савлада. Младенци увек падају у време Часног поста па свако славље треба да је томе саображено.