понедељак, 27. април 2020.

„Потрага за срећом“


„Право на срећу је виртуелна шаргарепа и либерално-демократска обмана.“

Једна од генијалних досетки постојећег капиталистичког ситема је: „потрага за срећом“.
„Право на срећу“ и  „потрага за срећом“ постају главна преокупација модерног човека.
У трагању за срећом заборавља модерни човек на суштину:
капиталистички систем (монопол приватне својине, моћ доминације).
Пажња са стварног-реалног  се преусмерава у апстрактно.
Човек грађанин тежи да постигне, пре свега, што већу зараду и што бољи друштвени статус.
Зарада га наводи на потрошњу („конзумеризам“) и задовољства (телесна, видљива и опипљива). Магловите, невидљиве  духовне вредности су у другом плану.
Новчана средства за „потрошачку масу“  су ограничена. Материјалне могућности су неједнаке.
Потребе, нове и нове (стварне и вештачке, наметнуте) непрекидно се стварју.
Ту су и жеље које је тешко испунити.
Све то ствара незадовољство. Људи постају узнемирени, нерасположени, грамзиви, огорчени. Капиталистички систем додатно подстиче незадовољство: материјалним и друштвеним положајем, актуелним режимом, потпуно је свеједно чиме.
Капитализам и капиталисти нуде и излаз: апстрактно трагање за срећом и реално право на грађанске протесте и штрајкове.
„Право на срећу је виртуелна шаргарепа и либерално-демократска обмана.“

Чудно је како протести и штрајкови раде у корист капитализма?

Штрајкове организују синдикални покрети-организације. Штрајковима се изражава и испумпава нагомилано незадовољство али само краткотрајно. Захтеви радника су ограничени, тренутни. Борба се своди на „нешто бољу позицију“ и за малу сопствену корист. Услови који се постигну, ако се постигну (можда само на папиру – договор да се штрајк обустави), далеко су од почетних захтева. Систем остаје стабилан, чак што је посебно занимљиво: такви штрајкови подстичу капитализам у његовом напредовању, убрзава његово кретање („систем у кретању“: „развој“, „прогрес“) и „јача моћ доминације“ капитала, што је за ситем и најважније.

Данашње грађанско друштво је друштво великих социјални разлика у корист владајућих кругова: политичари (власт), тајкуни (власници капитала). На дну (и/или при дну) друштвене лествице су незадовољни и несрећни људи. Отуђени су, усамљени, утучени. Неки су и деструктивни а други припитомљени, анестезирани.
Назови елита која организује протесте (улица и друштвене мреже) усмерава њихово негодовање и незадовољство слично као синдикати код штрајкова. Циљ није промена система. „Грађанери“ се надају и теже само да поправе свој материјални и друштвени статус. „Елита“ само жели да се приближи онима који су на врху пирамиде моћи. Енергија протеста и  краткотрајни осећај задовољства се губе временом. Тако протести као и штрајкови раде у корист моћника - власника капитала.

„У потрошачком друштву потребе и незадовољство су трајни, као и жеље, које не могу бити испуњене.“ Незадовољство расте упркос огромној понуди роба, услуга и потреба. Насупрот пропаганди која нас уверава да се незадовољства можемо ослободити стицањем материјалних добара и бољом статусном позицијом у грађанском друштву.

Велике промене у првом реду технолошке нису искоренуле сиромаштво, глад и болест. Напротив, само су увећале неједнакости.
Тома Пикети[1]: У САД, „доминантна класа“ њих око 1% располаже са 25% укупног дохотка (рад и капитал). Када је у питању „власништво капитала“, 1% најбогатијих располаже са 50% капитала. Са друге стране 50% најсиромашнији – „нижа класа“ располаже са 5% власништва капитала.


[1] Тома Пикети, Капитал у XXI веку

Нема коментара:

Постави коментар