Svakodnevno pitanje u našim školama. Profesore,
šta treba za dvojku?
Srednje škole suočavaju se uglavnom sa
kontradiktornim situacijama.
Ako se opredele da podižu kvalitet rada, postave
veće zahteve za zaposlene i učenike može se očekivati da će se broj učenika
smanjiti. Učenici će linijom manjeg otpora na visoko postavljene kriterijume i
ciljeve odgovoriti prelaskom u drugu školu gde očekuju lakše dostizanje svog
cilja a on se uglavnom svodi na to da se razredi završe i da se dođe do
diplome. Škole s druge strane, ako se broj đaka smanjuje dolaze u situaciju da
zaposleni ostaju bez pune norme časova a u krajnjoj liniji i bez posla dakle
egzistencijalni problemi. Po slobodnoj proceni Gimnazije i umetničke škole su u
nešto boljoj situaciji po tom pitanju nego srednje stručne škole. Opet, daleko
je više učenika u stručnim školama (oko 75%).
Srednje stručno obrazovanje i vaspitanje treba da obezbedi mogućnosti i
uslove svakom pojedincu da stekne znanja, veštine, sposobnosti radi efikasnog uključivanja u svet rada ili za nastavak školovanja. Sticanje stručnih kompetencija je samo potreban
uslov za zapošljavanje ili samostalno započinjanje posla. Opšta kriza, ekonomski, tehnološki i ukupni društveni razvoj zemlje dodatna su prepreka
na putu do posla.
Slabosti su brojne: opremljenost škola u svakom smislu, neusaglašenost
obrazovnih profila sa strukturom privrede i njenim potrebama (školovanje
profila za kojima ne postoji potreba ili ima viškova na tržištu rada, dok na
drugoj strani nema upisa na pojedina zanimanja koja su potrebna tržištu), prevaziđeni nastavni planovi i programi kao i udžbenici pisani po tim
programima, problemi oko obezbeđenja kvaliteta praktičnog dela nastave u školi i van škole (radna praksa), pri čemu nema
akreditovanih radnih mesta i instruktora za praktičnu obuku, nema podsticaja za preduzeća koja
bi mogla da obezbede kvalitetnu praksu učenicima.
Mogućnosti u realnoj situaciji nisu baš brojne.
Postoji potreba da stručnom kvalitetnom radnom snagom posebno u oblastima
digitalnih tehnologija koje se ubrzano razvijaju. Poslodavac se ponaša tako da
traži radnike koji vrlo brzo ili odmah mogu da ovladaju poslom što je jako
teško bez predhodnog radnog iskustva i kvalitetne radne prakse. Kvalitetna
radna praksa uz podsticaj preduzećima (poreske olakšice i slično) je ralana
mogućnost i u obostranom je interesu.
Vraćamo se na početak, pitanje ili dilema!?
Opisana delimična i izdvojena kontradiktornost treba da navede sve učesnike
procesa u obrazovnom sistemu na potpuno drugačije razmišljanje i pristup a time
i potpuno nove reči i dela.
“Obrazovanje,
to je ono što ostane nakon što zaboravite sve što ste naučili u školi”. Albert
Einstein
“Obrazovanje
je skupo, ali je neznanje još skuplje”. Claus Moser
“Neuspeh je
uspeh ako nešto iz njega naučimo”. Malkom Forbes
Нема коментара:
Постави коментар